PLAY,LEARN AND GROW TOGETHER

Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ. ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Γνωρίζοντας το πρόβλημα.
Χατζηβασιλείου Θάλεια, Λογοθεραπεύτρια

Τι είναι οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες;
Με τον όρο Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) αναφερόμαστε σε μια ξεχωριστή κατηγορία δυσκολιών που σχετίζονται με τους γνωστικούς μηχανισμούς που εμπλέκονται στη διαδικασία της μάθησης. Ο όρος αποκλείει προβλήματα που οφείλονται σε νοητική καθυστέρηση, αισθητηριακές βλάβες (προβλήματα όρασης και ακοής), ή σε συναισθηματικές διαταραχές .
Τα παιδιά με ΕΜΔ μπορεί να παρουσιάζουν αδυναμίες στην πρόσληψη, την επεξεργασία και την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου. Οι αδυναμίες αυτές γίνονται εμφανείς στους γονείς και τους δασκάλους κατά τη σχολική περίοδο, καθώς επηρεάζουν την ικανότητα του παιδιού για σωστή ανάγνωση, γραφή και μαθηματικούς συλλογισμούς.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των μαθητών με ΕΜΔ και τι συμπτώματα παρουσιάζουν;
Τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών ποικίλλουν και διαφοροποιούνται έντονα από άτομο σε άτομο. Οι βασικότερες αδυναμίες εντοπίζονται στους εξής γνωστικούς τομείς:
-         Οπτική και ακουστική διάκριση: αναφέρεται στη διάκριση αντικειμένων με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Το παιδί αδυνατεί να διακρίνει σύμβολα και ήχους που μοιάζουν.
-         Οπτική και ακουστική μνήμη: αναφέρεται στην ικανότητα αποθήκευσης και ανάκλησης πληροφοριών που δόθηκαν οπτικά ή προφορικά.
-         Φωνολογική επίγνωση: αναφέρεται στη γνώση των φωνημάτων της γλώσσας και το χειρισμό τους, δηλαδή στην κατανόηση ότι η γλώσσα αποτελείται από ήχους που όταν μπουν μαζί δημιουργούν τις λέξεις.
-         Αντίληψη σχέσεων χώρου και χρόνου.
-         Προσοχή και συγκέντρωση.

Οι παραπάνω γνωστικές αδυναμίες μπορεί να εκδηλωθούν στο γραπτό και προφορικό λόγο του παιδιού με τα εξής συμπτώματα:
Στην ανάγνωση παρατηρούνται
-         δυσχερής και αργός ρυθμός ανάγνωσης
-         συχνά λάθη παραδρομής κατά την ανάγνωση
-         δυσκολία στην κατανόηση του γραπτού κειμένου
-         αδυναμία να κατανοήσει και να ακολουθήσει σύνθετες οδηγίες.
Στη γραφή παρατηρούνται
-         προσθήκες, παραλείψεις ή/και αντικαταστάσεις γραμμάτων
-         συχνά ορθογραφικά λάθη
-         λανθασμένη χρήση των σημείων στίξης
-         δυσκολία στην οργάνωση του γραπτού κειμένου
-         δυσκολίες στη γραπτή έκφραση (περιορισμένη έκφραση ιδεών, συντακτικά και γραμματικά λάθη).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου